De kunst van het painstormen

Painstormen? Dat klinkt pijnlijk maar dat is het niet! Verhelderend is het wel. Waar bij het welbekende brainstormen de creativiteit volledig de vrije loop krijgt, geven we met painstormen duidelijk richting aan het geheel. We ‘schieten’ hierbij creatief gezien ook alle kanten op maar toetsen doorlopend aan de merkwaarden en behoeften van de doelgroep. Bij painstormen zoeken we naar behoeften of problemen waar we vervolgens een creatieve oplossing voor bedenken. Uitgaande van de beleefwereld van de doelgroep(en) én passend bij de (merk)identiteit van de organisatie.

Doe maar iets leuks! Het mag lekker creatief zijn! Verras ons maar! Dit zijn de leukste en vaak ook moeilijkste ‘vragen’ die je als communicatiebureau kunt krijgen. Het geeft namelijk ruimte voor alles en zegt tegelijkertijd niet zo heel veel. Painstormen kan hierbij een goede manier zijn om van inzicht naar concept te komen.

Doorgaans willen de meeste bedrijven meer naamsbekendheid, omzet en groei. Dat is an sich niet zo vreemd. Wel wordt vanuit dit gegeven vaak in een rechte lijn gedacht. Als we maar hard genoeg roepen en opvallen, dan bereiken we onze doelgroep(en) wel. Dus mogen alle toeters en bellen uit de kast worden gehaald om iets totaal anders en vernieuwends te doen. De vraag is echter of dit wel de juiste manier is.

Bij painstormen werken we vanuit inzicht. Samen gaan we op zoek naar het inzicht binnen de gestelde vraag. Dus van de vraag áchter de vraag. Inzicht krijgen vergt tijd en oefening. Het is niet iets wat we meteen zien en ervaren. Het beschrijft een dilemma of een (onvervulde) behoefte van de doelgroep. Voeg hierbij de emotie wat het bij je oproept en je hebt je eigen creatieve spanningsveld gecreëerd. Binnen dit spanningsveld zitten de kansen voor jouw merk of organisatie. Hieruit kun je de zogenaamde pijn destilleren. Vervolgens ga je nadenken over manieren waarop je deze pijn kunt verzachten door te denken in oplossingen of toevoegingen. Et voilà, je bent op weg naar een ijzersterk concept. In plaats van brainstormen gaan we voortaan dus painstormen!

Nieuwsgierig? Bureau Tint helpt je graag van inzicht naar concept.