Stakeholdersmanagement

Behandel anderen zoals jij behandeld wil worden.

Stakeholdermanagement. Veel professionals hebben het erover, maar wat is het eigenlijk precies? Zijn stakeholders bijvoorbeeld hetzelfde als doelgroepen? En hoe onderhoud je stakeholders en wat heb je er überhaupt aan?

Na het volgen van een masterclass, verzorgd door Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep werd mij al snel duidelijk dat het in beeld hebben van stakeholders essentieel is. Om maar meteen helderheid te scheppen: stakeholders zijn niet hetzelfde als doelgroepen. Het grootste en meest essentiële verschil is, dat je stakeholders niet kunt kiezen. Ze kiezen namelijk jou! Dit in tegenstelling tot doelgroepen, die jij als organisatie kiest.

“Draai een komkommer in een Volkskrant, dan heb je de dag erna een augurk.” ‘Huh?’ Hoor ik je denken? ‘Wat heeft dat nu met stakeholdermanagement te maken?’ Nederlanders zijn een kritisch en nuchter volk. Met name in de publieke opinie kunnen we er wat van. Je omgeving kan je maken of breken. Het is dus van belang om continue te luisteren naar jouw omgeving.
Bij stakeholdersmanagement gaat het erom dat je weet hoe je omgeving over je denkt en hoe jij met dat gegeven omgaat.  Of het nu je doelgroep is of niet. Wie niet luistert naar zijn omgeving, ligt meteen onder vuur. Blijf in verbinding met je omgeving en weet wat stakeholders van je vinden.

Wil je eens van gedachte wisselen over stakeholdermanagement of andere communicatievraagstukken? Laurens-Jan Pubben is communicatieadviseur en mede-eigenaar van Bureau Tint. Met een strategisch inzicht en een gezonde portie creativiteit helpt hij relaties om op een verrassende manier te communiceren.