Communicatieadviseur Carla Stammen
Thema Merk en communicatie
Markt Zorg en welzijn

Communicatieondersteuning op alle facetten

Aan ons de taak om de missie en visie van Synthese te vertalen naar een concrete communicatievisie. Tegelijkertijd was er behoefte aan continue ondersteuning op het gebied van communicatie, van advies tot vormgeving en alles daartussen. Inmiddels hebben we deze continu ontwikkelende strategie op alle facetten mogen toepassen binnen Synthese. Met als kers op de taart de ontwikkeling van hun nieuwe website in 2024. In 2025 vervolgen we het traject met een focus op de verschillende teams binnen Synthese. We zetten hen in hun kracht en geven handvaten om zelf aan de slag te gaan met communicatie

Een flexibele aanpak, zonder de ambitie uit het oog te verliezen

Synthese is een welzijnsorganisatie die diepgeworteld is in Noord- en Midden-Limburg. Met hun betrokken aanpak ondersteunen ze initiatieven die buurten, dorpen en wijken versterken. Hun missie? Een samenleving waarin iedereen mee kan doen en zich thuis voelt. Bij Synthese staat de kracht van inwoners centraal. Ze moedigen mensen aan om zelf stappen te zetten en bieden een helpende hand waar dat nodig is. Of het nu gaat om het verbinden van buurtbewoners, het stimuleren van sociale initiatieven of het wegwijs maken in voorzieningen, Synthese maakt het eenvoudig en toegankelijk.

Synthese zocht een proactieve communicatiepartner die zowel op strategisch, tactisch als operationeel vlak ondersteuning kon bieden op een aantal communicatiegebieden, waaronder het krachtiger positioneren van Synthese. De kernwaarden van Synthese; Lokaal, Partnerschap en Inhoud moesten hierbij centraal staan. De wens was uitgesproken om de bekendheid van het lokale dienstenaanbod per team te vergroten. Synthese is sterk lokaal gericht, maar wordt wel centraal aangestuurd. Dit betekent dat de ondersteuning ook zowel centraal als lokaal moest plaatsvinden. Ons doel? De teams en medewerkers van Synthese versterken, zodat zij zelfverzekerd en effectief met communicatie aan de slag kunnen.

Een krachtige positionering als fundament

Synthese wilde op een krachtigere manier gepositioneerd worden. We zijn daarom gestart met het ontwikkelen van een positioneringstrategie. In deze handzame strategie (in de vorm van een frame, die normaliter past op één A4) hebben we kritisch gekeken naar de (toen) huidige situatie en positionering en de nieuwe, gewenste positionering. Daaruit volgde een puntsgewijs beschreven aanpak. Door deze flexibele aanpak kunnen we, nog steeds, gemakkelijk anticiperen op mogelijke veranderingen en behoeften, zonder dat we de ambitie uit het oog verliezen.

Dienstverlenende organisaties moeten vooral relevant zijn. Daarom kozen we voor een tweezijdige positionering die zowel de praktische als emotionele waarde van Synthese benadrukt. Kortom: we verbinden de emotionele waarden van de doelgroep (lokale betrokkenheid en zelfredzaamheid) met de functionele diensten die Synthese aanbiedt. De bestaande pay-off van Synthese ‘Thuis in je wijk’ is gebleven, maar een tweede pay-off, die meer inspeelt op het gevoel en de emotionele waarden, is toegevoegd: ‘Wij helpen je op weg, jij bepaalt de route’.

Carla Stammen
Laten we samen de mogelijkheden bespreken!
Neem contact op!

Samen bouwen aan jouw communicatie? 

Wij gaan voor duurzame samenwerkingen waarin we samen bouwen aan duurzame impact. We denken met je mee én vooruit. Wat je wensen ook zijn, we sparren graag eens met je om te kijken wat we voor je kunnen betekenen. Neem vooral contact op voor een vrijblijvende kennismaking!

Markt

Zorg en Welzijn

Zorg- en welzijnsorganisaties hebben te maken met grote uitdagingen. Er is een tekort aan goed personeel, de werkdruk stijgt en de zorg moet tegelijk beter én betaalbaar blijven. Mensen leven langer, wonen vaker zelfstandig en kijken anders naar gezondheid: niet alleen ziekte behandelen, maar juist kijken naar wat wél goed gaat. Dat vraagt om een nieuwe aanpak — met aandacht voor maatwerk, mensen én de maatschappij. Digitalisering en technologische toepassingen bieden daarbij kansen, maar vragen ook veel van organisaties.

Meer info