
Als Bureau Tint zijn we nauw betrokken bij de ontwikkelingen in de Limburgse arbeidsmarkt en helpen wij diverse opdrachtgevers in dit speelveld. Zo ook Arbeidsmarktregio Midden-Limburg, wie we mochten helpen bij de ontwikkeling en opbouw van het nieuwe Werkcentrum Midden-Limburg: dé centrale plek waar inwoners en werkgevers terechtkunnen voor alles rond werk, leren en ontwikkelen.
Van strategie tot uitvoering
Onze opdracht: help mee bij de ontwikkeling van de communicatiestrategie én de uitvoering. Van interne communicatie tussen de vele partners tot het scherp neerzetten van de externe boodschap richting werkzoekenden, werkenden en werkgevers. Met als eerste mijlpaal de ontwikkeling en het zichtbaar maken van het Werkcentrum, via de website www.werkcentrummiddenlimburg.nl en social media kanalen. Deze werden gepubliceerd op op 2 oktober. Met een online campagne zorgden we voor extra zichtbaarheid en om bewustwording te creëren.
Intern beginnen = extern winnen
Het initiatief voor Werkcentrum Midden-Limburg lijkt op een ‘gedwongen’ samenwerking, maar bij de partners in het netwerk van de arbeidsmarktregio was het vooral een zeer gekoesterde wens. Juist omdat er veel partijen met afzonderlijke belangen zijn aangesloten, is sterke interne communicatie belangrijk: één verhaal, één doel en één gezicht. Om die reden hebben we communicatie dichtbij de organisatie gebracht en gezorgd voor een stevige betrokkenheid en verbinding. Met als uitgangspunt dat niet de interne organisatie en partners, maar de inwoners en werkgevers van Midden-Limburg centraal staan. Om dit te waarborgen zijn we daar aanwezig waar het ijzer gesmeed wordt; op de werkvloer en met de collega’s van AMR Midden-Limburg. Dit maakt persoonlijk contact, toegankelijkheid en snelheid van handelen makkelijker.


Landelijke kaders, regionale invulling
Alle 35 arbeidsmarktregio’s in Nederland bouwen aan een Werkcentrum. Op landelijk niveau is er één lijn in huisstijl en boodschap. In Midden-Limburg liften we hierop mee en vertalen we die kaders naar herkenbare, regionale communicatie met beelden, verhalen en voorbeelden uit de regio zelf. Ondanks de versnippering in de netwerksamenwerking van de arbeidsmarktregio, is het doel voor alle partners hetzelfde: een helpende hand voor iedereen met vragen door ze de weg te wijzen in de jungle van de arbeidsmarkt.
De vraag centraal
Of iemand werk zoekt, zich wil ontwikkelen of personeel nodig heeft: de vraag staat centraal. Het Werkcentrum brengt overzicht, duidelijkheid en persoonlijke begeleiding. In alle communicatie – van website tot campagne – spreken we de taal van de doelgroep. Herkenbaar, laagdrempelig en mensgericht.
Eerst online, later fysiek
In overleg met de arbeidsmarktregio is voor de korte termijn gekozen voor een online basisvariant. Alleen met een website en social media kanalen, om van start te gaan en zo zichtbaar en bereikbaar te zijn voor de doelgroepen. De opdracht is nu om deze online zichtbaarheid door te ontwikkelen en naamsbekendheid te creëren. Dit doen we vanuit menselijk oogpunt, met contentcreatie op basis van zoveel mogelijk storytelling vanuit geholpen inwoners en werkgevers. Over niet al te lange tijd volgen ook fysieke locaties. Ook bij deze stap zijn we vanuit Bureau Tint betrokken. Bijvoorbeeld als het gaat om de bereikbaarheid en zichtbaarheid in het straatbeeld.
Herken je deze uitdaging?
Met deze samenwerking zetten we weer een stap richting een toekomstbestendige arbeidsmarkt, waar we allemaal de vruchten van plukken. Benieuwd naar onze aanpak? Neem contact op en we leggen tot in detail uit hoe we op een persoonlijke en toegankelijke wijze te werk gaan om samen succesvol te zijn.