Communicatieadviseur, online specialist Michael van der Pas
Thema Merk en communicatie
Markt Zorg en welzijn

Betere vindbaarheid mét hoge intentie

Gevonden worden is één ding, maar gevonden worden op mensen die daadwerkelijk actie willen ondernemen is iets heel anders. Om te achterhalen waar de potentie lag voor Botman, hebben we een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Allereerst gericht op de specialistische behandelingen die zij uitvoerden, maar we keken ook verder om potentie voor de toekomst in kaart te brengen. In plaats van te focussen op brede zoekvragen, kozen we bewust voor zoekvragen die een hoge intentie uitspraken. Iemand die zoekt op “implantaten laten zetten” zal namelijk sneller een afspraak willen maken dan iemand die enkel zoekt op “tandimplantaten”.

Na het kiezen van de zoekwoorden zijn we aan de slag gegaan met het optimaliseren van de pagina’s. Soms zat het verschil hem in de nuances, andere keren gingen we voor een volledige metamorfose van de websiteteksten. Ook keken we kritisch naar de technische instellingen om die zo optimaal mogelijk in te richten voor de zoekwoorden in kwestie. En het resultaat mag er zijn! We zijn op diverse zoekwoorden al van volledig onzichtbaar naar de eerste pagina van Google geklommen. En gezien SEO een strategie is die naarmate de tijd vordert alleen maar sterker wordt, hebben we hoge verwachtingen voor de toekomst.

Tandartsassistent zonder opleiding? Geen probleem!

Het vinden van tandartsassistenten is een probleem voor meerdere praktijken in de regio. Iedereen zoekt dezelfde mensen en de aanwas van reeds geschoold personeel is minimaal. Sebastiaan Botman, eigenaar van Botman Tandartsen, zag mogelijkheden om het anders te doen. In plaats van enkel in de vijver van geschoold personeel te vissen, nieuwe mensen te enthousiasmeren over het vak en hen via een interne opleiding in te laten stromen. Strak plan!

Via een betaalde campagne op Facebook en Instagram gingen we aan de slag. Met enkele rake beloften en foto’s van het enthousiaste team, kwamen we onder de aandacht bij leergierige mensen in Venlo en omstreken. We hielden de drempel zo laag mogelijk. Geen cv, motivatiebrief of langdradige vacaturetekst: gewoon een formulier om eens vrijblijvend kennis te maken. En dat ging als een trein! In een tijd van drie weken en minimaal advertentiebudget toonden al 30 mensen interesse. Alle geïnteresseerden werden persoonlijk gebeld door Sebastiaan en bij een juiste match uitgenodigd om langs te komen voor een gesprek.

Wat heeft het opgeleverd?

SEO is een lange termijn strategie waarbij je bouwt aan autoriteit in de zoekresultaten van Google, Bing en andere zoekmachines. Maar ook op korte termijn mogen de resultaten er zijn. In 3 maanden zien we al een stijging van 15% in organisch verkeer naar de website en hebben we meerdere top 5 posities op hoge intentie zoekwoorden weten te bemachtigen. We kijken nu zelfs naar uitbreiding naar de internationale markt, gezien Botman met haar locaties op de grens tussen Nederland en Duitsland ook veel internationale klanten bedient.

In de zoektocht naar tandartsassistenten was de eerste campagne een daverend succes. Na €165,- besteed te hebben en 30 ingevulde formulieren kregen we zelfs een telefoontje om tijdelijk de campagne te pauzeren, omdat Botman de hoeveelheid interesse bijna niet meer bij kon benen. Dat noemen we pas een effectieve campagne! Momenteel kijken we of we met nuances in de advertentieteksten toch wat meer kunnen sturen op al geschoold personeel, omdat we niet heel expliciet kunnen targeten op huidige tandartsassistenten. Het voordeel van deze aanpak? Ook als het niet direct de tandartsassistenten bereikt, kan het zich via via verspreiden omdat we gebruik maken van het sociale netwerk van mensen uit de regio. Een win-win dus!

Michael van der Pas
Laten we samen de mogelijkheden van online marketing bespreken!
Neem contact op

Ben je benieuwd wat online marketing jou kan brengen?

SEO en online campagnevoering zijn slechts enkele elementen in het online marketing speelveld waarmee jij het onderscheid kan maken. Of je nu op zoek bent naar nieuw personeel, nieuwe klanten of wil werken aan je merkbekendheid: de mogelijkheden zijn eindeloos. Wat je wensen ook zijn, we sparren graag eens met je om te kijken wat we voor je kunnen betekenen. Neem vooral contact op voor een vrijblijvende kennismaking!

Markt

Zorg en Welzijn

Zorg- en welzijnsorganisaties hebben te maken met grote uitdagingen. Er is een tekort aan goed personeel, de werkdruk stijgt en de zorg moet tegelijk beter én betaalbaar blijven. Mensen leven langer, wonen vaker zelfstandig en kijken anders naar gezondheid: niet alleen ziekte behandelen, maar juist kijken naar wat wél goed gaat. Dat vraagt om een nieuwe aanpak — met aandacht voor maatwerk, mensen én de maatschappij. Digitalisering en technologische toepassingen bieden daarbij kansen, maar vragen ook veel van organisaties.

Meer informatie