Verkiezingstijd; een heel ander soort communicatiecampagne!

In mei weet ik het; heb ik genoeg voorkeursstemmen gehaald om een plekje te bemachtigen in de gemeenteraad van Peel en Maas? Ik ben vereerd met mijn plek op de lijst: nummer 8. Het geeft aan dat de partij vertrouwen in mij heeft, maar het is nog allesbehalve zeker dat ik daarmee een zetel krijg. Die voorkeursstemmen, daar moet ik het dus zeker van hebben. En in plaats van onze klanten in de spotlight te zetten, moet ik dat nu dus voor mezelf doen; zichtbaarheid creëren! Mezelf in de schijnwerpers zetten is iets wat ik normaalgesproken niet gauw doe. Het is dus even wennen, maar met mijn doel voor ogen is dit het strategische pad dat ik moet bewandelen.

Een goede campagne, zij het voor het promoten van een product of dienst, bekendheid genereren voor een bedrijf, initiatief of instantie óf in verkiezingstijd, begint met een plan; een strategie. Een duidelijk doel voor ogen hebben (200 stemmen!) en goed geformuleerde boodschap (“Voor een dorp met karakter!”) waarmee je mensen bereikt, aanspreekt en vasthoudt.

Leiderschap expert Simon Sinek bedacht er een model voor; ‘The Golden Circle’. De theorie van de gouden cirkel gaat in op hoe de meest succesvolle organisaties denken, doen en communiceren. In het midden van de cirkel vind je het ‘waarom’, dan volgt het ‘hoe’ en in de buitenste ring staat het ‘wat’. Veel bedrijven werken van buiten naar binnen; ze vertellen eerst wat ze doen, daarna hoe ze dat doen en leggen weinig tot geen nadruk op het waarom. Terwijl dát juist hetgeen is waarmee je mensen kunt overtuigen. Overtuigen om jouw product te kopen in plaats van dat van de concurrent én om op jou te stemmen in plaats van die andere kandidaat. Dat heeft te maken met hoe je brein werkt. ‘Waarom’ en ‘hoe’ spelen namelijk in op je ‘limbisch brein’, daar zit jouw vertrouwen. Het limbisch brein bepaalt je gedrag en de keuzes die je maakt, op basis van of resulterend in (onderbuik)gevoel, emotie en loyaliteit.

Meer weten over het Gouden Cirkel Model? Bekijk hier de TED talk van Simon Sinek: youtu.be/fMOlfsR7SMQ

En wil je er zelf ook mee aan de slag? Dan kunnen wij jou natuurlijk helpen!

Oké, werk aan de winkel. Wish me luck!