De psychologische principes achter Black Friday

We gaan richting het einde van het jaar en dat betekent niet alleen dat de feestdagen weer in zicht komen, ook het inmiddels in Nederland gevestigde fenomeen Black Friday komt er weer aan. Een dag waar ik zelf erg gevoelig voor ben en mijn grote aankopen vanaf laat hangen.

Vandaag kwam ik online een artikel vanย Frankwatchingย tegen over de psychologische principes achter Black Friday. Principes die als marketeer best handig zijn om je bewust van te zijn. Ik deel ze graag met je!

๐—™๐—ข๐— ๐—ข (๐—™๐—ฒ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ผ๐—ณ ๐—บ๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ผ๐˜‚๐˜)
Voor mijzelf een bekend fenomeen als het gaat om feestjes of sociale activiteiten; de angst om iets te missen. Dit geldt echter ook voor producten of diensten. Wat als die ander wรฉl een goede aanbieding weet te scoren en jij niet? Of er nog maar een paar hotelovernachtingen te krijgen zijn in de periode waar je op zoekt? Gauw boeken!

๐—Ÿ๐—ผ๐˜€๐˜€ ๐—”๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ถ๐—ผ๐—ป (๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐—ฎ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ถ๐—ฒ)
โ€˜De angst om te verliezen is groter dan de wil om te winnen.โ€™ Dit principe heeft raakvlakken met FOMO, maar gaat echt om de angst om iets te verliezen. Mensen hebben een grotere angst om โ‚ฌ1.000 te verliezen dan de wil om โ‚ฌ5.000 te winnen. Als marketeer speel je hierop in door bijvoorbeeld proefperiodes aan te bieden.

๐—ž๐—ผ๐—ฟ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด
Wie is er niet gek op? Iets aankopen met een goede korting voelt als winnen. Iets waar we op Black Friday waarschijnlijk weer met zโ€™n allen gretig gebruik van gaan maken!

Drie principes die niet alleen op Black Friday maar ook in ons dagelijks leven veel invloed hebben op wat we doen en kopen. Ga jij mee in de Black Friday gekte of hou jij je hoofd koel?