(Her)positionering met een extra uitdaging

EcomaenGroep is ontstaan door de overname van verschillende lokale drukkerijen. Waar deze drukkerijen eerst onder eigen naam bleven opereren, is in 2021 de keuze gemaakt om allen over te gaan naar EcomaenGroep. Naast de overname van de verschillende drukkerijen, heeft EcomaenGroep een aantal jaar geleden DrukpartnersZuid opgericht.

In het kort
Klant: DrukpartnersZuid
Project: Positionering
Projecteigenaren: Neil Tomlow
Gebied: StrategischTactischOperationeel
Website: www.drukpartnerszuid.nl

Om deze case goed te kunnen begrijpen is het belangrijk om te weten dat de rol van DrukpartnersZuid vooral ligt in het fungeren als vakkundig partner voor haar klanten. DrukpartnersZuid heeft een adviserende rol in het maken van het juiste drukwerk. EcomaenGroep produceert vervolgens het drukwerk.

Op zoek naar een partner in communicatie
EcomaenGroep was niet op zoek naar een communicatiebureau voor een eenmalig project. Zij zochten een partner in communicatie die hen kon ondersteunen op de lange termijn. De eerste stap in onze samenwerking was het maken van een (her)positioneringsstrategie voor EcomaenGroep en DrukpartnersZuid. Hierna gingen wij ook aan de slag met de uitvoering van de strategie.

Een positionering met complexe context
Bij iedere opdracht is de context erg belangrijk. Bij deze case was dit een extra opgave, omdat de context erg complex was. Het helder krijgen en goed begrijpen hiervan was dan ook erg belangrijk voorafgaand.

Nadat de context helder was zijn we gestart met de positioneringsstrategie voor EcomaenGroep. Als één van de eerste onderdelen bepaalden we de kernwaarden, die centraal zouden staan in de rest van de strategie: vakkundigheid, betrouwbaarheid en veelzijdigheid. Binnen deze strategie werd DrukpartnersZuid het marketingkanaal.

Dat is echter niet de enige functie van DrukpartnersZuid. Naast dienen als marketingkanaal voor EcomaenGroep, is DrukpartnersZuid ook een eigen merk. Daarom werd ook voor DrukpartnersZuid een positioneringsstrategie gemaakt. Een belangrijk onderdeel hierin was de relatie tot EcomaenGroep: de relatie tussen de twee moest helder zijn voor de klant.

Omdat DrukpartnersZuid als marketingkanaal zou fungeren, maakten we aansluitend bij de positioneringsstrategie een marketingstrategie. Hierbij stond de vraag centraal: “Hoe gaan we meer bekendheid creëren voor DrukpartnersZuid?”

Na oplevering van de strategie mochten we aan de slag met de uitvoering, waaronder het creëren van websites en beheren van de social media kanalen. Zo werken we tot op heden samen aan de naamsbekendheid van DrukpartnersZuid!

Over de klant
EcomaenGroep bestaat uit verschillende drukkerijen die hun krachten gebundeld hebben in één centraal gelegen locatie in Beek. EcomaenGroep maakt veelzijdig en sterk drukwerk en biedt een totaaloplossing.