Stel je eens voor! Je wordt huisarts in Reuver.

Huisartsenpraktijk Reuver (gemeente Beesel) bestaat op het moment dat ze hun communicatievraag bij ons neerleggen uit drie praktijken met gezamenlijk ongeveer 10.000 patiënten. In verband met het aanstaande vertrek van twee huisartsen moest de huisartsenpraktijk op zoek naar (meerdere) nieuwe collega’s, een uitdaging in de krappe arbeidsmarkt.

In het kort
Klant: Huisartsen Sylvia Wessels en Marlies Wegewijs
Project: Creatieve communicatieoplossingen voor huisartsenvacatures
Projecteigenaren: Laurens-Jan PubbenNeil TomlowCarla Stammen-Hermans
Gebied: StrategischTactischOperationeel
Website: Vanwege de aard van de opdracht was de website ‘wordhuisartsinreuver’ een tijdelijke website. Deze is nu dus niet meer zichtbaar. Nu is hij echter omgebouwd naar de nieuwe website van Huisartsenpraktijk Wessels & Wegewijs: https://wesselswegewijs.nl/

Creatieve communicatieoplossingen voor huisartsenvacatures
De dagelijkse leiding van deze Reuverse HOED (Huisartsen onder Een Dak) wordt ondersteund door een praktijkmanager en de huisartsen van de HOED worden gedragen door een fijn team van doktersassistentes.  Het aangekondigde vertrek van twee huisartsen (van twee verschillende praktijken onder de HOED) maakte dat er nieuwe collega’s gezocht moesten worden om daarmee de patiëntenzorg in de regio te kunnen continueren.

(Nieuwe) huisartsen zijn echter schaars en moeilijk te vinden en te binden aan een praktijk. Een hele uitdaging dus om de gaten in het personeelsbestand op korte termijn te vullen. Reden voor huisartsen Sylvia Wessels en Marlies Wegewijs om bij ons aan de bel te trekken. De vraag klonk heel concreet: Kunnen jullie ons ondersteunen in creatieve (communicatie-)oplossingen om de vacatures (snel) op te vullen?

Een vraag die strategisch door Laurens-Jan en Carla werd opgepakt en in de uitvoering, zowel tactisch als operationeel, door Neil en Carla.

Zie je het al voor je? Stel je dan eens voor!
Niet de vacatures staan centraal, maar de omgeving, de visie en de werksfeer; dáárom word je huisarts in Reuver.

We formuleerden een aanpak bestaande uit vier componenten:

1. Tekstueel onderscheiden
Geen ‘reguliere’ vacaturetekst, maar een beeld schetsen hoe het zou zijn om onderdeel te zijn van dit team en te wonen en werken in deze regio.

Stel je eens voor...

Je hebt collega’s die houden van humor, van lekker eten en een goed glas wijn. Collega’s die samen successen vieren omdat ze die ene mijlpaal hebben bereikt. Jouw team wordt geprezen om zijn vooruitstrevendheid op het gebied van medische zorg, maar vooral omdat de patiënt altijd voorop staat. Plezier, genieten en professionaliteit komen letterlijk bijeen in de gezamenlijke praktijken in Reuver. Zie je het al voor je? Stel je dan eens voor!

“Zelfstandig werken binnen een fijn samenwerkingsverband,
samen successen vieren, maar vooral er écht zijn voor je patiënten,
dat is huisarts zijn in Reuver.”

2. Het oog wil ook wat
Daarom geven we de vacature een mooie opmaak. Één die past binnen wat het team wilt uitstralen; vernieuwing, fris, gezellig en modern, maar ook zeker professioneel.

3. Landingspagina “wordhuisartsinreuver.nl”
In een aansluitende stijl, naar de opgemaakte vacature, hebben we een landingspagina gemaakt. Binnen deze aparte website legden we de focus (met die sfeerschets in het achterhoofd) op een aantal zaken en lieten al het overbodige even achterwege. We vertelden uiteraard over de vacature, maar vooral ook over de omgeving, over Reuver en hoe het zou zijn om daar te wonen en werken

4. Social media: Snippets, quotes en teasers en bewegend beeld
Social media werd ingezet om potentiële kandidaten naar de landingspagina te leiden. Naast de volledige vacature deelden we ook ‘snippets’ van de vacature in een los bericht, bestaande uit een foto, een quote en een korte, aanvullende, beschrijving of in de vorm van een gifje. We verwezen daarin altijd naar de landingspagina. Enkele berichten hebben we tevens gepromoot onder de doelgroep.

Over de klant
Huisartsenpraktijk Reuver (gemeente Beesel) ligt midden tussen de Noord-Limburgse stad Venlo en de Midden-Limburgse stad Roermond. De HOED (Huisartsen Onder Een Dak) bestond destijds uit drie praktijken met gezamenlijk ongeveer 10.000 patiënten. Inmiddels bestaat de HOED op papier niet meer, maar bevinden zich twee zelfstandige praktijken op die plek: ‘Huisartsenpraktijk Wessels & Wegewijs’ en ‘Huisartsenpraktijk Oppe Ruiver’. De praktijken zijn gevestigd in een modern mooi pand (ProVita) met ruime spreek- en onderzoekskamers.